- Jungtinių Tautų sankcijos. Visos Jungtinių Tautų narės privalo patvirtinti ir vykdyti Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos priimtas rezoliucijas.
- Europos Sąjungos sankcijos. Sankcijos įgyvendinamos remiantis Europos Sąjungos Tarybos reglamentais ir tiesiogiai taikomos visose Europos Sąjungos valstybėse narėse.
- „Swedbank“ taip pat įgyvendina atitinkamas finansines sankcijas pagal „Swedbank“ grupės finansinių sankcijų politiką:
- JAV finansines sankcijas. JAV finansines sankcijas pagal JAV Prezidento išleistus vykdomuosius įsakymus įgyvendina JAV Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biuras ( The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury, toliau – OFAC).
- JK finansines sankcijas. JK finansines sankcijas įgyvendina Finansinių sankcijų įgyvendinimo biuras (Office of Financial Sanctions Implementation (OFSI)).
Laikydamasis JAV finansinių sankcijų, „Swedbank“ gali palaikyti ryšius su bankais, priklausančiais JAV jurisdikcijai, ir suteikti savo klientams galimybę vykdyti pinigines operacijas, teikti kitus produktus bei paslaugas JAV dolerių valiuta, taip pat sudaryti sandorius, susijusius su JAV asmenimis.
Nuorodos:
Minėtas tarptautines sankcijas „Swedbank“ įgyvendina JT, ES, JAV, JK ar valstybės institucijų (pvz., Vyriausybės) nustatyta apimtimi bei vadovaudamasis „Swedbank“ grupės finansinių sankcijų politika. Be to, „Swedbank“ atsižvelgia į bankų korespondentų reikalavimus ir savo paties rizikos apetitą. Todėl „Swedbank“ nedalyvaus jokiuose veiksmuose, kuriais tiesiogiai arba netiesiogiai siekiama išvengti finansinių sankcijų draudimų, bankų korespondentų reikalavimų ir „Swedbank“ vidaus sprendimų.
Pagrindinės „Swedbank“ įgyvendinamų tarptautinių sankcijų rūšys:
Tais atvejais, kai bus pažeidžiamos aukščiau minimos sankcijos, „Swedbank“ nevykdys piniginių operacijų arba neteiks susijusių produktų arba paslaugų.
„Swedbank“ neteiks jokių finansinių paslaugų, kurioms taikomi apribojimai (pvz., paskolų, kreditų, finansinių priemonių sandorių), ir nedalyvaus jokiuose sandoriuose, susijusiuose su draudžiama veikla (pvz., apribojimai tiekimui, eksportavimui ar reeksportavimui prekių, paslaugų arba technologijų, skirtų giliųjų vandenų, Arkties jūros arba skalūnų tyrinėjimo ar gavybos projektams, kurie gali būti susiję su naftos gamyba.
- Visapusiškos sankcijos tam tikroms(-iems) šalims arba regionams., Šiaurės Korėja yra sankcionuota JT, ES, JK ir JAV visapusiškomis sankcijomis.
Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad turto įšaldymas ir kai kuriems sektoriams taikomi ribojimai taip pat yra taikomi juridiniams asmenims, kuriuos tiesiogiai ar netiesiogiai valdo arba kontroliuoja ypatingos kategorijos asmuo. Nors tokie juridiniai asmenys gali būti nepriskirti ypatingos kategorijos asmenims ir neįtraukti į sankcijų sąrašus, jiems taikomos tokios pačios sankcijos, kurias „Swedbank“ taip pat privalo įgyvendinti.
ES nustatytos tarptautinės sankcijos (įskaitant įgyvendinamas JT sankcijas) taikomos ES teritorijoje ir visiems ES asmenims tiek ES teritorijos ribose, tiek už ES teritorijos ribų. Todėl finansų įstaigos ir jų klientai yra teisiškai įpareigoti laikytis ES sankcijų ir privalo informuoti kompetentingas institucijas apie jiems žinomus arba įtariamus sandorių su sankcionuotais subjektais atvejus. „Swedbank“ visais atvejais praneš kompetentingoms institucijoms apie ES sankcijų pažeidimus ir lėšų įšaldymus. Atvejų, kai pranešti būtina, pavyzdžiai:
- klientas nustato, kad jo partneris arba klientas yra ES sankcionuotas asmuo;
- klientas nustato, kad juridinio asmens, kuris perka prekes arba paslaugas, naudos gavėjas yra ES sankcionuotas asmuo;
- kita.
Būdamas žemos rizikos banku „Swedbank“ tikisi, jog jo klientai žino savo verslo riziką tarptautinių sankcijų atžvilgiu, kad išvengtų priemonių, galinčių neigiamai paveikti jų veiklą.
Kai verslo veikla vykdoma užsienio šalyse, „Swedbank“ rekomenduoja savo klientams įvertinti galimas rizikas, susijusias su tarptautinėmis sankcijomis, dar prieš pradedant dalykinius santykius, arba prieš sudarant sandorius. Net jeigu tam tikrai šaliai netaikomi jokie embargai arba apribojimai, „Swedbank“ rekomenduoja įvertinti, ar prekės arba paslaugos gali būti teikiamos sankcionuotiems subjektams arba jų naudai. Draudžiama sankcionuotiems subjektams tiesiogiai ar netiesiogiai teikti lėšas arba kitą turtą.
Informacija apie tarptautines sankcijas įprastai yra plačiai skelbiama, tad klientai turi suprasti ir imtis veiksmų dėl tų tarptautinių sankcijų, kurios jiems gali būti svarbios. Todėl, jei veikla vykdoma užsienio šalyse, siekiant veiksmingiau sumažinti rizikas, susijusias su tarptautinėmis sankcijomis, „Swedbank“ rekomenduoja savo klientams imtis atitinkamų rizikos mažinimo priemonių:
- patikrinti, kokios JT, ES, JAV, JK ir vietinės šalies nustatytos sankcijos taikomos konkrečiai šaliai;
- atlikti deramą savo partnerių ir klientų patikrinimą;
- aptarti sankcijas su savo partneriais ir klientais;
- kilus klausimų ar abejonių dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo, konsultuotis su atsakingomis institucijomis arba nepriklausomais teisininkais.
Daugiau informacijos apie ES sankcijas bei atsakymus į praktinius klausimus rasite Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro paruoštose gairėse.
Taip pat naudingos informacijos apie tarptautines sankcijas galite rasti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos puslapyje.
Atsižvelgdamas į tarptautines sankcijas, „Swedbank“ vidaus sprendimus ir bankų korespondentų reikalavimus, „Swedbank“ turi teisę nevykdyti piniginių operacijų (įskaitant lėšų įskaitymo) bet kokiomis valiutomis, tiesiogiai ir netiesiogiai (pvz. galutinis prekių gavėjas yra toje šalyje/regione) susijusių su šalimis arba regionais, kurioms(-iems) taikomos ES ir/arba JAV visapusiškos sankcijos:
- Iranas;
- Sirija;
- Šiaurės Korėja;
- Kuba;
- Krymas ir Sevastopolis.
Be to, „Swedbank“ gali sustabdyti piniginę operaciją į arba iš šalies ar regiono, kuriam taikomi embargai, kitos ribojamosios priemonės, taip pat kitų aukštos rizikos šalių ar regionų tam, kad ištirtų, ar piniginė operacija nėra susijusi su tarptautinėmis sankcijomis ir atitinka bankų korespondentų reikalavimus.
Šalių arba regionų sąrašas, kuriems taikomos sankcijos ar į kuriuos Swedbank gali riboti mokėjimus, be kitų yra šios šalys ir regionai (sąrašas nėra baigtinis, nes tarptautinės sankcijos ir/ar jų apimtis laikui bėgant gali būti priimamos(-i) ir atšaukiamos(-i)):
- Irakas;
- Mianmaras (Birma);
- Libija;
- Sudanas ir Pietų Sudanas;
- Jemenas;
- Somalis;
- Padnestrės regionas;
- Luhanskas ir Doneckas;
- Chersonas;
- Zaporožė;
- Afganistanas;
- kita.
Vertindamas, ar piniginė operacija yra susijusi su aukščiau išvardintomis(-ais) šalimis arba regionais, „Swedbank“ tikrins sąsajas su taikomomis tarptautinėmis sankcijomis bei papildomai aiškinsis, ar:
- piniginė operacija yra susijusi su subjektu, esančiu arba veikiančiu vienoje(-ame) iš aukščiau išvardintų šalių arba regionų. Ši sąsaja gali būti tiesioginė (pvz., piniginė operacija gaunama iš mokėtojo, kurio adresas yra Kryme) arba netiesioginė (pvz., piniginė operacija gaunama iš kitos šalies (pvz., Turkijos), o prekės siunčiamos į Siriją);
- piniginė operacija yra susijusi su fiktyviomis bendrovėmis, kurios padeda išvengti tiesioginės sąsajos su aukščiau išvardintomis(-ais) šalimis arba regionais;
- informacija, nurodyta piniginės operacijos detalėse, gali būti susijusi su aukščiau išvardintomis(-ais) šalimis arba regionais (pvz., asmens vardas ir pavardė arba pavadinimas, laivas, miesto pavadinimas, uostas ir kt.);
- netrūksta esminės informacijos, reikalingos piniginės operacijos paskirčiai suprasti;
- kita.
Papildomos pastabos
„Swedbank“ norėtų atkreipti Jūsų dėmesį, kad tarptautinės piniginės operacijos (įskaitant lėšų įskaitymą) įvykdymo terminas gali pailgėti arba tarptautinė piniginė operacija gali būti blokuota ar įšaldyta kitų bankų, kurie taip pat dalyvauja tarptautinės piniginės operacijos vykdyme (banko korespondento, gavėjo banko, mokėtojo banko) iniciatyva. Todėl klientai visais atvejais patys turėtų įvertinti galimą tarptautinių sankcijų riziką.
„Swedbank“ norėtų atkreipti Jūsų dėmesį į plataus masto (visapusiškas) tiek ES, tiek JAV taikomas tarptautines sankcijas, susijusias su Krymo ir Sevastopolio regionais. Šios sankcijos apima su šiais regionais susijusius importo, eksporto, investicijų ir finansavimo apribojimus bei draudimus.
Atsižvelgdamas į dabartinę situaciją, „Swedbank“ vidaus sprendimus ir bankų korespondentų reikalavimus, „Swedbank“ įprastai nevykdys tarptautinių piniginių operacijų (tiek pervedimų, tiek įskaitymų) jokia valiuta į/iš minėtus(-ų) regionus(-ų) arba susijusių su minėtais regionais (pvz., nurodytas gavėjo adresas yra Kryme).
ES ir JAV taiko ribojamąsias priemones (sektorių sankcijas) naujų kapitalo rinkų ir naujų kreditų prieinamumui nustatytiems Rusijos bankams (t. y. „Gazprombank“, Rusijos žemės ūkio bankui, Rusijos „Sberbank“, „Vnesheconombank“, „VTB Bank“ ir kt.). „Swedbank“ privalo užtikrinti, kad tarptautinės piniginės operacijos, susijusios su nurodytais bankais, nepažeistų taikomų apribojimų. Todėl „Swedbank“ gali atlikti papildomus susijusių piniginių operacijų tyrimus. Kadangi pinigines operacijas, susijusias su paslėptu finansavimu, nustatyti sunku, mokėjimo nurodymo vykdymas gali užsitęsti.
ES ir JAV taiko sankcijas Luhansko ir Donecko regionų administraciniams organams, taip pat subjektams, kurie yra glaudžiai su jais susiję. Piniginių operacijų, kurių adresuose ir detalėse yra bet kokia nuoroda į atitinkamus regionus ir juose registruotus subjektus, vykdymas gali užtrukti ilgiau arba gali būti nutrauktas dėl taikomų apribojimų ir draudimų.
- 2021 m. balandžio 19 d. JAV OFAC įvedė naujus ribojimus 9 Baltarusijos verslo įmonėms. Įmonių sąrašas pateikiamas oficialiame OFAC puslapyje. Sankcijos taip pat taikomos ir verslo įmonėms ir/ar subjektams, kuriuose nurodytos sankcionuotos Baltarusijos įmonės turi 50% ar didesnę dalį akcijų.
- 2021 m. birželio 21 d. ES pradėjo taikyti naujas ribojamąsias priemones 78 Baltarusijos asmenims ir 8 įmonėms. Sankcijos taip pat taikomos ir verslo įmonėms ir/ar subjektams, kuriuose sankcionuotos įmonės ir/ar asmenys atlieka kontrolės funkciją ir/arba turi 50% ar didesnę akcijų dalį. Svarbu! Dėl išimčių taikymo mokėjimams atlikti, esant ES taikomų sankcijų rizikai, sprendžia Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos sprendimą.
- 2021 m. birželio 24 d. ES nustatė papildomas tikslines (sektorines) sankcijas Tikslinės ekonominės sankcijos apima draudimą bet kam Baltarusijoje tiesiogiai ar netiesiogiai parduoti, tiekti, perduoti ar eksportuoti įrangą, technologijas ir programinę įrangą, skirtą pirmiausia interneto ir telefono ryšio pranešimams stebėti ar perimti, dvejopo naudojimo prekes ir technologijas, skirtas kariniams tikslams. Taip pat yra apribota prekyba naftos produktais, kalio karbonatu ir tabako gaminių gamybai skirtomis prekėmis. Be to, apribojama prieiga prie ES kapitalo rinkų ir draudžiama teikti draudimo bei perdraudimo paslaugas Baltarusijos vyriausybei ir Baltarusijos viešojo sektoriaus įstaigoms ir agentūroms. Svarbu! Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras parengė informaciją Lietuvos verslui į ką reikia atkreipti dėmesį, įgyvendinant Baltarusijai taikomas ES tikslines (sektorines) sankcijas, kurią rasite čia.
- 2021 m. rugpjūčio 9 d. JAV OFAC pritaikė papildomus ribojimus 23 Baltarusijos asmenims ir 21 verslo įmonei. Asmenų bei įmonių sąrašas bei kita naudinga informacija pateikiama oficialiame OFAC puslapyje. Sankcijos taip pat taikomos ir verslo įmonėms ir/ar subjektams, kuriuose nurodytos sankcionuotos įmonės ir/ar asmenys turi 50% ar didesnę dalį akcijų.
- 2021 m. gruodžio 2 d. ES bei OFAC įvedė naujas sankcijas aukšto rango Baltarusijos režimo politiniams pareigūnams, Baltarusijos pramonės bei gynybos sektoriaus įmonėms bei turizmo sektoriaus įmonėms, padėjusioms organizuoti ir kurstyti nelegalius ES sienų kirtimus. ES spaudos pranešimas bei naujai sankcionuotų fizinių ir juridinių asmenų sąrašas. OFAC spaudos pranešimas bei naujai sankcionuotų fizinių ir juridinių asmenų sąrašas.
Atkreipiame dėmesį, kad „Swedbank“ ir klientai privalo laikytis tarptautinių finansinių sankcijų:
- Vykdant mokėjimo pervedimus, galimai susijusius su Baltarusija, prašome klientų įsivertinti vykdomų mokėjimų atitikimą tarptautinių finansinių sankcijų reikalavimams ir turėti tai pagrindžiančius dokumentus bei būti pasirengus juos pateikti „Swedbank“ (pvz.: bendradarbiavimo sutartį, sutartis tarp prekių pervežimo sandoryje dalyvaujančių šalių, sąskaitas faktūras, važtaraščius, prekių kodus, prekių kilmės sertifikatus, pradinį prekių užsakovą bei galutinį gavėją ir kt.).
- Dėl aukščiau nurodytos informacijos mokėjimo pervedimų, galimai susijusių su Baltarusija (įskaitant lėšų įskaitymą), įvykdymo terminas gali užtrukti ir/arba jie gali būti nevykdomi, tam tikrais atvejais apribojant prieigą prie mokėjimo pervedimo lėšų ir kito turto.
Karinės prekės apima karines technologijas ir įrangą, kurie gali būti naudojami vidaus represijoms arba tarptautinei agresijai, taip pat siekiant padidinti regioninį nestabilumą.
Dvejopo naudojimo prekės – prekės, įskaitant programinę įrangą ir technologijas, kurios gali būti panaudojamos tiek civiliniams, tiek kariniams tikslams, taip pat ir visos prekės, kurias galima naudoti ir su sprogdinimu nesusijusiais tikslais, ir branduolinių ginklų arba kitų branduolinių sprogstamųjų įtaisų gamybai.
Dažniausiai, pritaikius ginklų embargus ir apribojimus dvejopo naudojimo prekėms, uždraudžiamos ir susijusios techninės, finansinės paramos bei kitos paslaugos. Nors pagrindinė atsakomybė už prekių ir technologijų klasifikaciją tenka klientams, kurie siunčia arba gauna tokias prekes, draudimas teikti finansinę paramą yra privalomas ir finansų įstaigoms, vadinasi, taip pat ir „Swedbank“.
Karinių ir dvejopo naudojimo prekių draudimas reiškia, kad „Swedbank“ negali dalyvauti jokiuose finansiniuose sandoriuose, teikti verslo ar bet kokią kitokią finansinę paramą klientams, kurie parduoda, tiekia, perduoda, tarpininkauja arba eksportuoja tokias prekes į šalis arba regionus, kurioms(-iems) taikomi apribojimai (pvz., Rusijos Federaciją), jeigu tokios prekės yra skirtos kariniams tikslams, arba kurios(-ie) parduoda, tiekia, perduoda arba eksportuoja tokias prekes tam tikriems subjektams, įtrauktiems į ES draudžiamų asmenų sąrašus. Todėl „Swedbank“ gali atlikti papildomus susijusių piniginių operacijų tyrimus. Dėl šios priežasties mokėjimo nurodymo vykdymas gali užsitęsti.
ES taiko eksporto į Rusijos Federaciją apribojimus tam tikroms į ES sąrašus įtrauktoms prekėms, susijusioms su energetikos sektoriumi. JAV taiko apribojimus visoms prekėms ir nefinansinėms paslaugoms arba technologijoms, naudojamoms energetikos projektuose. Todėl „Swedbank“, kad nebūtų įtrauktas į draudžiamus sandorius, privalo įsitikinti, ar klientas turi valdžios institucijų išduotą atitinkamą leidimą.
Nuorodos:
Jeigu Jūs ar Jūsų bendrovė veikia laivininkystės srityje arba yra susijusi su šia veiklos sritimi, vadovaujantis tarptautiniais laivininkystės srities teisės aktais, mokėjimo nurodymo detalių formoje turi būti nurodyta ši informacija:
- Motorinis laivas: laivo pavadinimas;
- IMO: tarptautinės jūrų organizacijos numeris;
- VĖLIAVA: valstybė, su kurios vėliava laivas plaukioja;
- SAVININKAS: savininko pavadinimas;
- REGISTRACIJA: numeris ir šalis.
Kitu atveju piniginės operacijos vykdymas gali užsitęsti, nes reikės kreiptis į mokėtojo banką dėl trūkstamų duomenų gavimo. Jei piniginė operacija vykdoma nesilaikant tarptautinių standartų (įskaitant JAV teisės aktus), bankas korespondentas gali įšaldyti piniginę operaciją.
Transportavimo sritį „Swedbank“ laiko didelės rizikos sritimi dėl galimo prekių, kurioms taikomos sankcijos (pvz., karinių prekių, dvejopo naudojimo prekių, su energetikos sektoriumi susijusių prekių), gabenimo ir paslaugų, kurios yra draudžiamos pagal JT, ES ar JAV reikalavimus, teikimo.
Jeigu Jūs ar Jūsų bendrovės veikia transportavimo srityje arba yra susijusi su šia veiklos sritimi, „Swedbank“ gali paprašyti Jūsų pateikti šią informaciją:
- informaciją apie gabenamas prekes (įskaitant, bet neapsiribojant: prekių kilmės pažymėjimus, važtaraščius, sąskaitas faktūras, transporto dokumentus (pvz., geležinkelio, oro transporto važtaraščius) ir kt.);
- informaciją apie prekių galutinio pristatymo vietą ir galutinį gavėją (gavėjo pavadinimas, registracijos numeris, šalis, adresas);
- informaciją apie siuntėją (siuntėjo pavadinimas, registracijos numeris, šalis, adresas);
- kita.
PASTABA
Jeigu „Swedbank“ prašo Jūsų pateikti informaciją arba dokumentus, ir joje (juose) bus nurodyta ne visa būtina informacija, mokėjimo nurodymo vykdymas gali užsitęsti.
„Swedbank“ netoleruoja situacijų, kai piniginės operacijos detalės (t. y. gavėjo vardas ir pavardė arba pavadinimas, adresas ir kt.) pakeičiamos arba nenurodomos, siekiant išvengti „Swedbank“ taikomų rizikos mažinimo priemonių arba nuslėpti galimus ryšius su subjektais, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos.
Todėl, jeigu Jūsų bendrovė veikia šalyse, kurios yra įtrauktos į „Swedbank“ privalomų sankcijų sąrašus, Jūsų gali būti prašoma pateikti informaciją apie Jūsų bendrovėje taikomas vidaus kontrolės sistemos priemones, susijusias su tarptautinių sankcijų rizikomis.