Žingsniai, kuriuos rekomenduojame atlikti
Išsikelkite įmonės ir savininko finansinius tikslus
Planavimas prasideda nuo tikslų.
Tikslai gali būti trumpalaikiai, vidutinio ilgumo ir ilgalaikiai. Jie gali būti mėnesio, ketvirčio, metų, trejų metų ilgumo.
Pagal SMART metodologiją, tikslai turi:
- turėti prasmę;
- būti užrašyti;
- tapti veiklos planu;
- būti pamatuojami (laikas, pinigai, rodikliai);
- būti sekami (analizė, susitikimai, atskaitomybė);
- būti pasidalinti su komanda.
Planuoti finansus galima pasitelkiant tam tikrus tikslus:
- pajamų (pardavimo);
- pelno eurais;
- pelno procentais (maržingumas);
- apjungiant visus aukščiau paminėtus dėmenis.
Siekiant pelningo verslo, tikslinga pradėti planuoti nuo apačios į viršų, t. y. nuo pelno. Taigi, suplanuojame, kiek norime uždirbti pelno (planas eurais ar procentais), atimame pardavimus (pajamas), reikalingus norint pasiekti šį pelningumą, ir kas lieka, tai galimos išlaidos.
Klasikinis planavimo principas yra nuo viršaus į apačią. Pirmiausia, suplanuojame pajamas, atimame joms suplanuotas išlaidas ir gauname tai, kas lieka – pelną.
Planuojant, svarbu kritiškai įvertinti dabartinę įmonės finansinę būklę, numatyti prioritetines vietas, į kurias būtų galima orientuotis ir sukurti didžiausią pokytį. Darant daug visko ir po truputį, rezultatas ne visada yra džiuginantis ir apskritai realus. Geriau nusimatyti vieną ar dvi prioritetines sritis ir siekti tikslo iš esmės.
Finansinis tikslas turi būti dvejopas, vienas skirtas įmonės finansams (pardavimai ir pelnas), o kitas – įmonės savininkui (išmokamų dividendų dydis).
Parenkite finansinių tikslų įgyvendinimo planą pamėnesiui.
Naudojamas panašus principas kaip ataskaita „Pajamos išlaidos pamėnesiui“. Skirtumas tas, kad ataskaita yra tuščia ir mums reikia užpildyti ją suskirstant į pajamų ir išlaidų kategorijas: pajamos, savikaina, pardavimo išlaidos, administracinės, vadovo atlyginimas, pelnas eurais, pelnas procentais.
Galima planuoti remiantis praeities duomenimis, turima informacija, rinkų apžvalga, interpretacijomis, arba norais ir tikslais – kiek siekiama paaugti ar uždirbti.
Susiplanuokite keletą scenarijų
Turėkite realų ir optimistinį scenarijų. Optimistinis – tai bene didžiausią galią turintis planas, kurį rengdami, save stumiate mąstyti nestandartiškai ir šiek tiek pasvajoti. Kad ir kaip aukštai nusitaikysite, vis tiek pataikysite kažkur aukščiau nei realaus plano pagalba.
Ne planas, bet pats planavimo procesas yra svarbiausia
Parengti planą ir jį padėti stalčiuje ar laikyti „Google Docs“ yra viena, tačiau nuolat jį peržiūrėti ir lyginti su faktiniais duomenimis yra visai kas kita. Pokyčiai vyksta tada, kai šis veiksmas atliekamas periodiškai.
Siekiant išanalizuoti planą ir faktinius duomenis, puikiai tinka jau anksčiau minėti klausimai:
- Kas pavyko gerai?
- Kas galėtų būti geriau?
- Ką kitą mėnesį darysiu kitaip?
Palyginkite:
- pajamų plano atitikimą ir esmines priežastis, kodėl jis buvo pasiektas ar kodėl ne;
- išlaidų plano atitikimą ir priežastis;
- pelningumo atitikimą ir priežastis.
Norint supaprastinti procesą, pasinaudokite „Excel“ dokumentu. Jame galite įrašyti suminius duomenis ir suskaičiuoti, kaip planas buvo vykdomas.
Po kiekvienos plano ir rezultatų apžvalgos, nusistatykite veiksmus tiems tikslams pasiekti.
Kad veiksmai būtų įgyvendinti ir tikslai pasiekti, nuspręskite, kaip bus valdoma planavimo sistema:
- dažnis;
- laikas;
- vieta;
- kaip atliekami koregavimai ir kas už tai atsakingas;
- kaip dažnai peržiūrimi veiksmai ir kas padeda atsakingiems asmenims jų siekti bei laikytis disciplinos;
- kaip dažnai apie tai komunikuojama komandoje.
Išsikelkite konkrečius veiksmus ir skirkite jiems laiko savo kalendoriuje
Klausimų pavyzdžiai galimiems veiksmams:
- Kaip bus siekiama įmonės apyvartos ir pelningumo?
- Kokie yra pardavimo kanalai, kuriuos reikėtų pastiprinti, o gal paieškoti naujų?
- Kokias investicijas ar išlaidas reikia susiplanuoti, norint įvykdyti numatytus veiksmus?
- Kokie konkretūs darbai nugula į įmonės vadovo darbų sąrašą?
Planas yra viena dalis, bet realūs veiksmai dienotvarkėje yra tai, kas lemia pokytį.
Susikurkite plano ir faktinių duomenų stebėjimo įprotį
Svarbiausia ne planas, o pats planavimo procesas, kurio eigoje kiekvienas randa savo rodiklius.
Palyginkite ir išsiaiškinkite, kas lemia pokyčius:
- pajamos;
- išlaidų kategorijos ir konkrečios išlaidos;
- pelnas ir pelningumo koeficientai;
- planas VS vykdymo procentas (kaip efektyviai planuojate yra išreikšta procentais).
Visada yra geriau suplanuoti daugiau nei pasiekiate. Taip išnaudojate visą savo potencialą. Be abejo, reikia ir motyvacijos, tad planas turi būti realus.